Handsmidd Platinaring

Jag har tillsammans med en man skissat upp förslag på en enstensring i platina. Till min hjälp för att visualisera olika förslag på hur ringen kan se ring skissas upput använder jag mig av kraftfulla CAD program. Normalt så skissar jag upp 2 – 5 olika förslag utifrån kundens önskemål och budget. I skissförslaget så ritade jag in små briljantslipade diamanter som sitter på vardera sida om den stora mittstenen. Jag förklarade också att det går att komplettera med dessa små diamanter i efterhand om man så önskar.

Kombinationen av att arbetat som Guldsmed i snart 40 år tillsammans med 14 års erfarenhet att designa i CAD är enligt mig en oslagbar kombination. Att presentera tydliga skisser på unika ringar och smycken, ger mig en ytterligare dimension i mitt skapande arbete och ett fantastiskt hjälpmedel att få en god dialog med kunden.

I denna enstensring önskar kunden en briljantslipad diamant som väger 1.0 ct och ringen som jag skall tillverka smids upp. Jag kommer här förklara delar av hur detta går till.

 

 

platina plans

Innan jag börjar smida ringskenan så behöver jag en plansbit Platina. En plans är en fyrkantigt formad stång med huggna hörn. En plans ändrar man formen genom valsning och smidning.

Den platinan som jag använder mig till denna har en finhalt (renhet) av 950/1000 delar, dvs 95% ren platina och sen så är det 5% av annan legering bestående till större delen av Wolfram.

 

Nu har jag bearbetat plansbiten i valsen och som ni kan se på bilden till nedan så är biten lite tjockare mitt på. Detta är gjort för att ringskenans ovansida ska vara högre än ringskenans baksida. Högsta höjden skall vara ca 3,5 mm (se skissen ovan) och den tunnaste delen på ringskenan är på dess baksida som skall vara ca 1,8 mm.bearbetad plansbit

Efter valsningen så blir ringämnet hårt och måste glödgas innan ytterligare bearbetning kan ske. Till min hjälp använder jag mig av gasol och syrgas, en blandning som ger så hög temperatur att jag kan svetsa platina. I detta fall skall jag dock endast glödga så att ringämnet blir lite smidigare att arbeta med.

glöda ringämnet

 

Gasol och syrgas är också bra att använda sig av vid Platinaarbeten då det är rena gaser utan kolföreningar.

Platina är en härlig metall med mycket goda egenskaper. Till skillnad mot vanligt 18 k guld så behöver man inte efter glödgning ta bort oxidering, nej platinan behöver jag endast kyla av i vanligt vatten och sedan gå vidare med nästa arbetsmoment.

 

bocka ringskena i platina

 

 

En ring ska ju vara rund! Till hjälp för att få ringämnet runt så använder jag mig av en ringbockare. Ett verktyg som pressar ringämnet och får dess form böjd. Jag lossar lite på handtaget och vrider ringämnet och pressar igen. successivt formas en rund form.

 

innan svetsningen av platina

Efter att ringskenan bockats ihop så svetsar jag igen mellanrummet. Det går jag med en tunn platinatråd. Jag vräker på svetslågan (se filmen när jag svetsning av ring) med hög värme och får hela ringen att glödgas. Hettan och ljuset är så starkt att jag måste ha svetsglasögon med mörkt glas för att kunna titta mot det starka ljuset.

 

ringen ihopsvetsad

Jag håller tråden sen mot mellanrummet som skall fyllas igen, samtidigt som jag koncentrerar svetslågans hetta mot just den punkten som skall smältas igen. Det gäller att noga följa metallens tendenser till att smälta och att denna smältning sker på rätt ställe. En platinaringskena skall svetsas, då hårdlödning inte ger samma snygga resultat och är inte heller lika starkt. Efter svetsningen är klar så kyles ringen ned med vanligt vatten.

ringskenan klar - avstämning med skiss

 

Efter kylning så smider jag ringskenan på en ringregel och hamrar på ordentligt så ringens storlek sakta blir större och skenans tjocklek minskar. Jag bearbetar ringens övre del försiktigt så att jag har kvar tillräckligt med material för att ringen skall bli minst 3,5 mm.

Efter detta smidesarbete så filar jag till ringens sidor och därefter formar jag till ringens form på skenans utsida. På bilden till höger så ser ni ringskenan nästan klar och smärglad med 1000 smärgelduk.

platinatrådar till fattningen

Nu tar jag en liten bit plans och valsar till en tunn planstråd med en tjocklek av ca 1,3 mm. Sen så glödgar jag denna planstråd och sen kyler jag av i vatten. Sen så sätter jag upp ett järn med olika stora hål. Jag sätter fast detta ”dragjärn” i ett skruvstycke och sen så drar jag ner planstråden ner till önskad rund form och i rätt dimension.

Jag drar ned tråden till 2 olika dimensioner. En tjocklek skall vara 1,1 mm till klorna och en tunnare tråd som skall vara 0.7 mm till den runda ring som skall hålla ihop fattningen, strax under stenens rondist (midja). Efter tråddragning så glödgas tråden och ena änden sätts fast i skruvstäd och därefter rycker jag tråden så den blir spikrak.

fattningen stående i ett dragjärn

Den tjockare platinatråden på 1,1 mm slipas lätt och poleras. Därefter så mäter jag upp 6 lika långa bitar som sedan svetsas ihop nedtill. Sen så sågar jag ett spår runt alla 6 trådarnas utsida, ca halva trådens tjocklek och sen så pressar jag ut trådarna med hjälp av hanen på ett fattningsjärn med rätt vinkel.

På bilden till höger så ser ni hur fattningen ser ut efter att trådarna böjts ut i rätt vinkel. Blir vinkeln fel så hamnar stenen i fel nivå. Viktigt är också att de får samma vinkel, för annars blir fattningen sned.

På bilden ser ni trådfattningen stående just i ett sånt dragjärn jag använder mig av när jag drar tråden i önskad tjocklek. Härligt med gamla verktyg, de flesta av de ca 40 olika dragjärn jag har är efter min far, Guldsmeden Haldor Fors och många är från början av 1940 talet.

fattningen är klar

Formen är klar på fattningen, men den tunnare 0.7 mm tråden skall formas till en liten rund ring som skall placeras strax under diamantens rondist (midja). Så nu tar jag fram diamanten och ställer fattningen lodrätt och lägger ned stenen för att få fram rätt läge på den så jag vet vad jag skall placera ringen som skall hålla ihop fattningen.diamanten placerad i fattningen

Ringen är färdig efter att noga slipats och putsats. Det som återstår är infattning av den briljantslipade diamanten. Det är ett precisionsarbete av rang och för att uppnå ett fulländat smycke så låter vi i de flesta fall Juvelfattarmästaren Magnus Svärd utföra detta arbete. Magnus är den enda Juvelfattaren i Sverige som innehar Mästarbrev, något som borgar för mycket hög klass på hans fattningsarbeten, se gärna mer på masterstonesetter.com

handsmidd (handgjord) platinaring utan diamanten infattad

På bilden till höger ser man också ett litet hål på fattningens underdel. Detta hål underlättar om man någon gång vill kontrollmäta stenen. Mäter man en diamants diameter och höjd då får man en god uppfattning om dess vikt, men även om stenen har bra proportioner.

Detta är en mycket kortfattad redogörelse hur en handsmidd ring med trådfattning utförs om den är handgjord

 

Laga Guldarmband

Olika smycken slits olika mycket och det beror på hur smycket är utformat, men även var man bär sitt smycke och hur man hanterar det. Idag så fick jag in ett armband som skulle lagas – ett klassiskt gammalt stav-x armband. I Hägersten där vi har vår ateljé och Guldsmedsverkstad sedan 1957 så har området verkligen förändrats när det gäller ”bandverkstäder” – benämningen på den specialiserade yrkesgrupp inom Guldsmedsbranschen som svarade för tillverkningen av guldarmband och halskedjor. När jag var liten grabb på 1960-talet så fanns det vill jag minnas ca 4 st bandverkstäder i Hägersten.

reparation av guldarmband

 

Idag så finns inga sådana specialiserade verkstäder som enbart tillverkar guldarmband i området. Oj – kanske du tänker då – hur ska jag kunna få mitt gamla guldarmband reparerat? Nu är det faktiskt så att vi Guldsmeder också kan göra Guldarmband och halskedjor, men skillnaden att vi sitter inte och gör dessa på löpande band och flera i stöten som det gjordes under 1960-talet. Nej idag tillverkar vi styckvis och kanske lägger lite mer krut på att göra speciallänkar som bäraren får känna sig ensam om. Till höger i bild så ser ni Stav-x armbandet i 18 k rött guld där den ena säkerhets åttan saknas. Ett arbete som vi kan åtgärda utan några problem.

Är det då värt att laga sitt gamla ärvda guldarmband? Ja, om det i övrigt är välgjort och inte har varit reparerat en massa gånger tidigare så är det värt att laga. Vi har idag dessutom en enorm nytta av vår välutrustade maskinpark av bla lasersvets som möjliggör de mest besvärliga reparationerna av era gamla guldsmycken och guldarmband eller halskedjor.

ny säkerhetsåtta lagat armband

Bilden ovan visar nu armbandet reparerat och upputsat samt rengjort. Vi har samtidigt kontrollerat om det fanns andra delar av bandet som var slitet, men i detta fall så var det endast den ena säkerhetsåttan som saknades samt att vi passade på att justera armbandslåset och den andra säkerhetsåttan. Det vore ju dumt att riskera att tappa ett så värdefullt armband! Tänk också på att försäkringsbolagen många gånger inte ersätter förlust som beror på försumlighet av skötsel. Ett bra sätt att dokumentera dina kära guldarmband och halskedjor är att lägga dessa på en vanlig scanner med stämplarna nedåt. Du får då en utskrift i skala 1:1 – mycket värdefullt att ha vid inbrott eller annan förlust. När du får ditt armband reparerat  – passa samtidigt på att få det vägt så kan du anteckna detta på ditt skannade dokument eller be om en värdering. Vid ert besök – påminn mig om värdering så utför jag det åt er.

 

Puckelanka

Puckelanka

Nej det är inte frågan om någon maträtt på någon Asiatisk restaurang jag nyligen besökt. Puckelanka är ett i raden av många specialverktyg som vi Guldsmeder använder. Slår man 2 runda guldplåtar i en puckelanka så går det göra en ihålig boll. Det är bara Guldsmedens fantasi som sätter gränsen för vad för arbeten puckelankan kan vara till nytta.

Är puckelankan ett ”måste verktyg” i en Guldsmedsverkstad. Ja efter 40 år i yrket så är det nog ett av de verktyg som jag kan rekommendera att den unge gesällen skaffar tidigt när ekonomin tillåter. Den kub som ni ser till höger är puckelanka, med dess runda nedsänkningar i olika storlekar. Med hjälp av en knoppsats som ner ser ett exemplar nertill i bilden av slår man ner plåten i puckelankan och får då fram en liten halvrund form.

puckelanka

 

Jag är lyckligt lottad och har en hel ”ankfamilj” då jag har ärvt ett par efter min far, samt skaffat själv en snygg uppsättning då jag är lite av ett verkstygs freak. Även om nya blanka verktyg kan vara sköna att se på så är som vanligt välgjorda verktyg av bra stål och med ålderns patina nog ändå det som överträffar det mesta.

Mikroskop

Guldsmeden har sedan urminnes tider sökt hjälp för att se små små detaljer och kunna utföra precisionsarbete. En god hjälp är bra syn, men många gånger räcker inte det och allt från lupp till förstorings skärmar används.

Top of the top är dock att ha ett mikroskop. Efter en tids letande och förfrågningar från företag och kollegor föll valet på ett Leica A 60 mikroskop. Vi använder det när vi avsynar arbeten och även när vi ska göra de sista arbetet för att uppnå den finish vi vill ha.

Leica A60 smyckesskador försäkringsärenden

 

Mikroskop är även god hjälp när vi får in försäkringsärenden på smycken och ringar som råkat ut för skador. Med mikroskopet så är det lätt att se om en sten lossnat pga av slitage eller om stenen krossats alternativt någon annan orsak ligger bakom skadan. Vi rekommenderar också våra kunder att ha en översyn av sina smycken med jämna mellanrum – allt för att undvika tråkiga försluter av ädelstenar.

Vi har också god hjälp av vårt mikroskåp vid bedömning av diamanter och andra ädelstenar samt andra arbeten där förstoring från 5 upp till 30ggr och av hög kvalité är nödvändigt.

Ändra storlek på guldringar

Guldsmedsyrket har många uttryck och mängder av verktyg med roliga namn. Svanhals – ja det kanske inte den oinvigde tänker på när man behöver ha sin guldring ändrad i ringstorlek. Men det är ett i raden av guldsmedsverktyg som Guldsmeden använder dagligen.

Jag är inne på min tredje Svanhals. Den första köpte min far i början på 1940 talet och det var en kvalitets svanhals gjord i Tjeckoslovakien som före kriget och kommunismens ockupation var ett av Europas främsta länder på verktyg och svarvar. Den fungerade utmärkt ända fram till slutet av 1990-talet, mao så höll den stången i ca 60 år. Felet bakom att den gick sönder var mitt, då jag skulle pressa ner en mycket bred kraftig ring och gjorde dumheten att förlänga handtaget för att öka min kraft. Så ska man inte göra – modifiera inte ett väl fungerande verktyg med sådana tilltag – det straffar sig. Den gick sönder och jag köpte en ny. Valet föll då på en Svanhals i prisläge kring 2.500,- och där straffade snålheten visheten. Efter 1 år ca så gick denna Italienska Svanhals sönder.

svanhals - ändra storlek ringar

 

Nu kände jag för att inget mer skräp ska få komma in i vår verkstad och efter en del research så föll valet på en kvalitets Svanhals från samma företag i Tjeckien som vår första svanhals där fabrikatet är Kodent (ev. kan det stå Rodent).

Vad gör vi Guldsmeder då med detta utmärkta verktyg? Den doserade stången som står lodrätt upp skjuter jag ner den släta ringen om jag önskar sträcka den. Det sker genom att stången som är skuren i 4 delar utvidgar (expanderar) sig storlek. Det är något som kan vara bra om en ring skall ökas något i storlek eller om ringen har blivit oval, men går även att nyttja vid andra moment. Den runda plattan med hål i olika storlekar är roterbar och även den går att använda till att pressa ihop olika föremål, men det vanligast är att trycka ihop en slät ring.

Jag konstaterar nu efter en längre tids användning av denna Svanhals att den var ett utmärkt val som lär hålla mitt liv ut!

Guldsmedsvals

Guldsmedsvals låter som en vacker melodi, men det är det ju inte. Nej en vals är ett av Guldsmedsverkstadens viktigaste verktyg. Ett valsverk i miniformat, där kvalité och utformning är av vikt för att du som Guldsmed skall ha glädje under många år av dess funktion. Min härliga vals har jag fått övertagit av min far och den inhandlade han år 1942 för den astronomiska summan av 1.200,- kronor. Betänk då att min far vid samma tidpunkt hade en månadslön på ca 400,-/månaden.

Vad gör vi Guldsmeder med denna vals? Jo vi tar en guldstång som kallas för plans och sticker in den i guldsmedsvalsen och valsar fram ringämnen, plåt eller tunnare dimension av plans som vi sedan kan dra i dragjärn för att få fram trådar i olika profiler.

guldsmedsvals

 

Valsen är steget efter att jag som Guldsmed smält guldet till en stång (plans) eller bleckämne. Den vals vi har är enligt mig den bästa man kan ha. Den är utförd av Pejwalls mekaniska verkstad i Sundbyberg under den tiden Sverige som nation stod högt över alla andra när det gällde verkstadsindustri.

De valsar man finner idag är av skiftande kvalité där en del är tillverkade i England, men mycket från Asien och inte alls av samma sköna kvalité som vår ”mästar” vals!

Guldsmedsbord

Att sitta rätt och ha nära till sina guldsmedsverktyg är viktigt! Stolen på bilden är kanske inte av senaste snitt, men ack så skön! Stolen har jag ärvt efter pappa och den är från 40-talet misstänker jag. Sen på bilden ser ni också hur ett klassisk Guldsmedsbord kan se ut. Med dess insågade halvcirkel där jag kan vila mina armbågar på arbetsbordets sidor. På den utsågade halvcirkelns vänstra sida så finner ni 2 hål. Dessa använder jag till att sätta ringregeln emot när jag arbetar med ett ringämne.

guldsmedsbord

Många gånger så möts man av att de som besöker min guldsmedsverkstad tycker jag sitter så lågt. Det är något som är viktigt för annars så sitter man med böjd nacke – något som straffar sig med åren annars. Jag har nu suttit som Guldsmed vid arbetsbrädet i 40 år och fortfarande är det lika kul. Känns det något i kroppen då? Ja, när det är väderomslag så har jag lite ont i framförallt höger tumme, men när vädret väl har ändrat sig så går det över. Även lite ont i höger armbåge, men vem vet är det yrkets eller datorns fel.

Viktigaste av allt är ändå att kunna sitta vid sitt arbetsbord och skapa smycken som sen bärs under många år av mina kunder. Min far satt vid guldsmedsbordet fram till han blev 80 år och jag hoppas att jag får uppleva och kanske till och med slå det med några år – vem vet.

Inget går upp mot gamla verktyg!

Var det bättre förr? Så enkelt kanske det inte är, men när det gäller verktyg för oss Guldsmeder så var det onekligen högre kvalité på stålet förr mot det vi idag ser på verktyg.

På bilden till nedan visas 2 verktyg som jag dagligen använder mig av, guldsmedshammaren och ringregeln. Bägge har jag ärvt efter min far, Guldsmeder Haldor Fors. Både hammare och ringregel är från slutet av 30-talet, införskaffat när min far var klar som Guldsmedslärling.

guldsmedsverktyg ringregel

Min dotter Jenny som också är Guldsmed och driver företaget Jewellery By Jenny köpte en ringregel när hon började kring 2003. Den har ett slitage som känns när man för fingrarna över dess yta. Pappas gamla ringregel är fortfarande efter ca 80 års daglig användning helt fri från skador och det går inte känna något slitage alls.

Ja – när det gäller Guldsmedsverktyg så var det utan tvekan bättre förr!

Omarbete av ring till hängsmycke

Omarbete av ring till hängsmycke

En kund kommer med en sliten ring som hon önskar få omgjord. Omarbete av ring till hängsmycke är vad vi föreslår. Här kan Ni se hur vi har omarbetat en del av en ring till ett hängsmycke. En gammal sliten ring som knappast skulle hålla länge till att bäras på en hand har vi omarbetat till ett hängsmycke. En klassisk ring i 18 k rött guld med briljantslipade diamanter och rubiner.

Även om kundens kära gamla ring fortfarande har slitage så är ett hängsmycke inte alls utsatt för samma slag och stötar som en ring. Därför gav vi rådet att göra om det till ett hängsmycke. Ringens infattning var ganska sliten och om kunden skulle fortsatt använda den som ring så skulle ringen behöva förstärkas en hel del. Ett hängsmycke är däremot inte alls utsatt för samma påfrestningar som en ring.

Bilden till nedan visar hängsmycket i närbild från sidan.

omarbete ring till hängsmycke

Ring omarbetat till hängsmycke

Bilden nedan visar hängsmycket färdigt hängande på en passande halskedja i 18 k rött guld.

 

omarbetad ring

Hur blev då slutresultatet sett framifrån med kedja och allt? Ja, både vi och kunden blev nöjda över resultatet! Ett kärt gammalt smycke fick nytt liv och bäraren fick samtidigt ett ovanligt hängsmycke. Vi utför alla former av reparationer och omarbetningar av gammalt guld och gamla guldsmycken.

 

Reparation av armband

Har du ett armband som du älskar men som har gått sönder?

Ett armband slits och oftast så är det vid låset det är mest slitet. Går det då att laga sitt kära guldarmband som är utslitet eller till och med gått av? Ja det mesta går att laga och när det som i detta fall var en ovanlig kedja som har en formgivning som tilltalade mig som Guldsmed (och även kunden) så är det extra roligt att kunna återskapa smyckets fornstora dar!

Så här kan det gå till att laga ett armband, fördelen med ädelmetaller är att det inte bara är slit och släng!

trasigt guldarmband

 

På bilden ovan ser man tydligt att länkarna på armbandet är slitna. Ca 2/10 delar av dess ursprungliga godstjocklek finns kvar. Slitaget har också gjort att armbandet blivit längre. Vid förstärkning så kommer armbandet bli kortare igen och därför är det viktigt att noga mäta hur långt kunden vill ha det efter reparationen.

reparerat armband

Hur blev då resultatet av lagningen av guldarmbandet?

Ja – det blev lyckat och god hjälp hade jag av min långa erfarenhet i yrket (40 år) och en välutrustad verkstad.

Nu har kunden ett läckert guldarmband som knappast sitter på många och kommer skänka glädje till henne under många år.